Artykuł

„Energia naPrawdę”. Nowa kampania edukacyjna PTEZ – fakty w kontrze do fejków

Badania

„Walka z nieprawdziwymi informacjami odgrywa we współczesnym świecie kluczową rolę, bo wpływają one na opinię publiczną” – podkreślają organizatorzy kampanii „Energia naPrawdę” przygotowanej przez Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych (PTEZ). Jej głównym celem jest konfrontowanie tzw. fejków, czyli manipulacji z faktami i prawdziwymi danymi. Partnerem kampanii jest Polski Komitet Energii Elektrycznej.

Z badania przeprowadzonego na zlecenie PTEZ, którego wyniki przedstawiono podczas Krynica Forum – wynika, iż ponad pół miliona sprawdzonych wpisów w internecie na temat sektora energetycznego powielało nieprawdę. Lub po prostu były kłamstwem.

„Jednym z najczęściej powielanych wątków jest przedstawianie mapek, które pokazują ceny energii na rynku SPOT. Mają one obrazować rzekome obciążenie Polaków kosztami zakupu energii, chociaż w Polsce, w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej, mamy jedne z najniższych cen prądu przeznaczonego dla gospodarstw domowych” tłumaczyła Dorota Jeziorowska, dyrektor PTEZ.

Stąd pomysł, aby uruchomić nową kampanię społeczno-edukacyjną.

„Fake newsy to dziś zjawisko powszechne i bardzo niebezpieczne – błyskawicznie rozprzestrzeniają się w tzw. dyskusji społecznej za pośrednictwem internetu i pozostałych mediów. Walka z nieprawdziwymi informacjami odgrywa we współczesnym świecie kluczową rolę, bo wpływają one na opinię publiczną i często powodują problemy w poprawnym funkcjonowaniu gospodarki, w tym tak kluczowych jej gałęzi jak energetyka” – czytamy na stronie https://energianaprawde.pl
Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych rozpoczęło kampanię „Energia naPrawdę”, aby zwiększyć wiedzę Polaków na temat energetyki i ciepłownictwa, a przede wszystkim przeciwdziałać rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji na ich temat.

Tym bardziej, że – jak wynika z badania ARC Rynek i Opinia zacytowanego przez PAP MediaRoom – przykładowo jedynie 25 proc. Polaków potrafi odpowiedzieć na pytanie, czym jest pakiet Fit for 55, kluczowy dokument dla przyszłości energetyki w krajach UE. Również 25 proc. badanych nie wie, jakie są główne źródła energii w Polsce, a 34 proc. respondentów nie jest w stanie określić, ile energii elektrycznej średnio zużywa rocznie gospodarstwo domowe.

Więcej informacji na temat nowej kampanii społeczno-edukacyjnej można znaleźć TUTAJ
https://energianaprawde.pl/